onderzoek
Ecce homo oeconomicus. Naastenliefde als vermomde eigenliefde?
Hengstmengel, J.W.
Management & Organisatie, 2016
Ondernemingen en organisaties afficheren zichzelf graag als naastenlievend in de breedste zin van het woord: ze zijn sociaal betrokken, maatschappelijk verantwoord en milieubewust. Logisch, zegt de econoom-in-ons, want een goed imago betaalt zich vroeg of laat terug in klinkende munt. Leidinggevenden zouden geen extra-economische doelen nastreven, als dit niet op een of andere manier lonend zou zijn. Toch is het de vraag of we hun drijfveren hiermee recht doen. Kan de liefde voor de ander, de maatschappij en de leefomgeving wel in alle gevallen herleid worden tot eigenbelang?
Deze auteur publiceerde ook
Anderen downloaden ook deze publicaties
Barneveld, P.D. (recensent) | Moon, Y. | 2011
Downloads: 917
boeksamenvatting
Lamperjee, N. | 2002
Downloads: 1.033
lemma
Carstedt, G. | Senge, P.M. | 2001
Downloads: 531
analyse
Redactie Management Executive | 2004
Downloads: 155
tool
Rampersad, H. | 2003
Downloads: 1.113
scan
Raynor, M.E. | 2008
Downloads: 377
boeksamenvatting
Hart, W. | Zanten, M. van (journaliste) | 2015
Downloads: 1.572
interview
Barneveld, P.D. (recensent) | Scharmer, C.O. | 2010
Downloads: 1.806
boeksamenvatting
Illeris, K. | 2010
Downloads: 3.903
analyse
Roekel-Kolkhuis Tanke, I.R. van | 2001
Downloads: 349
analyse