onderzoek
Ecce homo oeconomicus. Naastenliefde als vermomde eigenliefde?
Hengstmengel, J.W.
Management & Organisatie, 2016
Ondernemingen en organisaties afficheren zichzelf graag als naastenlievend in de breedste zin van het woord: ze zijn sociaal betrokken, maatschappelijk verantwoord en milieubewust. Logisch, zegt de econoom-in-ons, want een goed imago betaalt zich vroeg of laat terug in klinkende munt. Leidinggevenden zouden geen extra-economische doelen nastreven, als dit niet op een of andere manier lonend zou zijn. Toch is het de vraag of we hun drijfveren hiermee recht doen. Kan de liefde voor de ander, de maatschappij en de leefomgeving wel in alle gevallen herleid worden tot eigenbelang?
Deze auteur publiceerde ook
Anderen downloaden ook deze publicaties
Barneveld, P.D. (recensent) | Moon, Y. | 2011
Downloads: 930
boeksamenvatting
Lamperjee, N. | 2002
Downloads: 1.070
lemma
Carstedt, G. | Senge, P.M. | 2001
Downloads: 546
analyse
Redactie Management Executive | 2004
Downloads: 158
tool
Rampersad, H. | 2003
Downloads: 1.157
scan
Raynor, M.E. | 2008
Downloads: 392
boeksamenvatting
Hart, W. | Zanten, M. van (journaliste) | 2015
Downloads: 1.589
interview
Barneveld, P.D. (recensent) | Scharmer, C.O. | 2010
Downloads: 1.844
boeksamenvatting
Illeris, K. | 2010
Downloads: 3.942
analyse
Roekel-Kolkhuis Tanke, I.R. van | 2001
Downloads: 356
analyse