onderzoek
Ecce homo oeconomicus. Naastenliefde als vermomde eigenliefde?
Hengstmengel, J.W.
Management & Organisatie, 2016
Ondernemingen en organisaties afficheren zichzelf graag als naastenlievend in de breedste zin van het woord: ze zijn sociaal betrokken, maatschappelijk verantwoord en milieubewust. Logisch, zegt de econoom-in-ons, want een goed imago betaalt zich vroeg of laat terug in klinkende munt. Leidinggevenden zouden geen extra-economische doelen nastreven, als dit niet op een of andere manier lonend zou zijn. Toch is het de vraag of we hun drijfveren hiermee recht doen. Kan de liefde voor de ander, de maatschappij en de leefomgeving wel in alle gevallen herleid worden tot eigenbelang?
Deze auteur publiceerde ook
Anderen downloaden ook deze publicaties
Kloosterboer, P.P. | 2005
Downloads: 619
analyse
Waal, A.A. de | 2002
Downloads: 1.235
voorwoord special
Stramrood, J. | 2002
Downloads: 965
onderzoek
Ittner, C.D. | Larcker, D.F. | 2004
Downloads: 1.076
onderzoek
Dussauge, P. | Garrette, B. | Mitchell, W. | 2001
Downloads: 446
analyse, matrix
Bertrand, J.W.M. | Harten, A. van | 2001
Downloads: 517
voorwoord special
Koene, B. | 2001
Downloads: 1.187
recensie
Visser, M. | 1999
Downloads: 881
analyse