onderzoek
Verandering in het MKB; voorzichtig, proactief of coöperatief?
Brand, M. | Vos, J.
Management & Organisatie, 2013
Dit artikel gaat in op de resultaten van een onderzoek onder 109 interne veranderaars in het midden- en kleinbedrijf. Wij hebben onderzocht welke veranderingsstrategieën zij gebruiken bij de aanpak van een veranderingsproject en hoe deze keuze wordt beïnvloed door de impact van de verandering en de strategische oriëntatie van het bedrijf. De resultaten laten zien dat er vier veranderingsstrategieën worden gebruikt, waarvan de participatief-rationele strategie het meest, gevolgd door de macht-, expert- en de faciliterende strategie. Bovendien zijn er drie aparte groepen veranderaars te onderscheiden die elk een bepaalde combinatie van de strategieën hanteren: de voorzichtige, de proactieve en de coöperatieve veranderaars. De grootste groep bestaat uit proactieve veranderaars; meer dan andere veranderaars zien zij hun bedrijven als ondernemend, ook zijn zij het meest tevreden met het proces en de uitkomsten van het veranderingsproject.
Deze auteur publiceerde ook
Brand, M. | Faas, A. (Berenschot) | Verweij, M. | 2004
Downloads: 2.691
onderzoek
Anderen downloaden ook deze publicaties