richtlijnen
Tekstevaluatie: de lezer vaart er wel bij
Huigen, M.
Management & Communicatie, 2002
Wilt u dat uw tekst het gewenste effect sorteert, dan is tekstevaluatie vooraf dé oplossing. Dit kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door de tekst te laten beoordelen door de doelgroep. Dit heet pretesten. U kunt er ook voor kiezen zelf een tekstdiagnose te stellen met behulp van een model. Het CCC-model van taalkundige Jan Renkema is daarvoor heel bruikbaar. In dit artikel staan beide vormen van tekstonderzoek centraal. Onderwerpen die aan de orde komen zijn het begrip pretesten, verschillende pretestmethoden en het CCC-model. Tot slot wordt aan de hand van een casus uitgelegd wat het nut is van tekstevaluatie.
Deze auteur publiceerde ook
Huigen, M. | 2003
Downloads: 717
stappenplan, tips
Huigen, M. | 2003
Downloads: 10.448
tips
Huigen, M. | 2003
Downloads: 696
richtlijnen
Huigen, M. | 2004
Downloads: 1.390
tool
Anderen downloaden ook deze publicaties